Bezpieczne wakacje

Wakacje to czas wyczekiwany przez uczniów. Czas na odpoczynek i zabawę. Dni, które można zagospodarować według swojego pomysłu i chęci. Tegoroczne wakacje będą jednak odmienne od dotychczasowych z powodu trwającej epidemii. Dlatego pierwszą zasadą bezpieczeństwa w te wakacje, niech będzie bieżące śledzenie informacji i stosowanie się do aktualnych zaleceń związanych z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID-19. Jeśli planujesz korzystanie ze zorganizowanych wyjazdów wakacyjnych, sprawdź wiarygodność ich organizatora, by móc w pełni cieszyć się wypoczynkiem. Jeśli zaś spędzasz czas w domu, pamiętaj o następujących zasadach:

Co to jest ICE?

Przekazujemy informacje na temat ogólnopolskiej akcji, która jest ważna tak na co dzień, jak i w czasie zbliżających się wakacji. Kiedy jesteśmy poza domem, a szczególnie w dalszej podróży warto pamiętać o wpisaniu do telefonu aktualnego numeru ICE.

Profilaktyka uzależnień
W obecnych, trudnych czasach, to co kojarzy nam się ze słowem profilaktyka, to dbanie o zdrowie rozumiane, jako zapobieganie rozprzestrzenianiu się epidemii/pandemii. Nie należy jednak zapominać, że profilaktyka obejmuje także obszary zdrowia związane ze stosowaniem używek. Profilaktyka jest niczym innym, jak nauką takiego funkcjonowania, by dzieci i młodzież były świadome zagrożeń oraz wiedziały w jaki sposób ich unikać. Działania te mają bowiem na celu zapobieganie pojawianiu się lub rozwojowi niekorzystnego zjawiska, czy na przykład uzależnienia. W profilaktyce niezwykle istotne jest, by budować taką świadomość dzieci i młodzieży, która pozwoli im szukać odpowiedzi na nurtujące ich pytania u rodziców, osób dorosłych, doświadczonych, nie zaś wśród rówieśników, którzy nie dysponują odpowiednią wiedzą.
 
Ważną częścią działań profilaktycznych jest wychowywanie dzieci do wartości. Należy aktywnie wspierać dziecko w budowaniu własnego poczucia wartości i wspierać w radzeniu sobie z trudnościami.
 
- Dziecko świadome, że ma się do kogo zwrócić w momencie doświadczania trudności, nie będzie szukało rozwiązania swoich problemów w działaniach zagrażających jego zdrowiu.
 
- Istotne jest ograniczanie czynników ryzyka, które mogą wpływać na chęć podejmowania działań szkodliwych – monitorowanie funkcjonowania, relacji rówieśniczych, znajomości internetowych.
 
- Dbanie o czynniki chroniące, nauka zdrowego stylu życia. Prowadzenie w rodzinie działań prozdrowotnych, utrwalających zdrowe nawyki i zdrowy styl życia.
 
Profilaktyka, czyli zapobieganie jest najskuteczniejszą formą walki z zagrożeniami, w tym z zagrożeniami uzależnieniami. Każdy przecież zna powiedzenie „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Każdy z nas także wie, jak słuszne jest to podejście.
 
Profilaktyka uzależnień ma na celu minimalizowanie ryzyka używania substancji psychoaktywnych. Istotnym czynnikiem jest tutaj dbanie o jak najpóźniejszą inicjację. Im później młody człowiek ma styczność z pierwszym papierosem, alkoholem i innymi substancjami psychoaktywnymi, tym większe prawdopodobieństwo, że zdobędzie wystarczającą wiedzę i świadomość ryzyka łączącego się ze stosowaniem wyżej wymienionych substancji. Istotnym jest, świadomość że człowiek, młody człowiek z adekwatnym poczuciem własnej wartości i poczuciem wsparcia ze strony bliskich mu osób, będzie miał siłę i odwagę odmówić w sytuacji zagrożenia. Będzie w stanie sprzeciwić się i manifestować swoje przekonania, w których nie ma miejsca na stosowanie substancji szkodliwych, zagrażających zdrowiu i życiu. Gdyż życie i zdrowie mamy jedno, więc musimy o nie dbać, by cieszyć się nimi jak najdłużej.
Na Facebooku Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lublińcu, znajduje się wpis i link do prelekcji poświęconej bezpiecznemu korzystaniu z Internetu.
Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z materiałem
Poniżej zamieszczono link.


#szkoładlarodziców

Poniżej przekazujemy link do prezentacji zamieszczonej na stronie Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lublińcu.
Jest to spotkanie z cyklu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” na temat: Jak zachęcić dziecko do współpracy?
Światowy Dzień bez Papierosa obchodzony jest od 1987 roku. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), ustanowiła to święto, chcąc zwrócić uwagę na skalę problemu, spowodowanego wzrostem liczby osób uzależnionych, a także cierpiących na choroby wywołane paleniem.
 
Jednym z założeń tego dnia jest zachęcenie do 24-godzinnej abstynencji od używania tytoniu. Każda próba rzucenia nałogu, musi się kiedyś zacząć, więc warto wykorzystać do tego ten szczególny dzień.
 
Warszawskie Centrum Onkologii i Fundacja Promocji Zdrowia od 1991 roku organizuje obchody tego dnia i jak donosi, przez ostatnich kilkanaście lat ponad 3 milionom Polaków udało się zerwać z nałogiem.
 
Dane statystyczne WHO wskazują, że rocznie z powodu palenia papierosów (w tym biernego), umiera niemal 6 milionów osób.
 
Należy pamiętać, że najskuteczniejszą formą leczenia, jest zapobieganie. Wejść w nałóg jest bardzo prosto, wyjść z niego, nieopisywalnie trudno, co potwierdzi każdy nałogowy palacz.

„KRUS zaprasza dzieci i młodzież z terenów wiejskich do swoich komiksów, broszur i 

książeczek.
 
„Nieważne ile masz lat, czy jesteś przedszkolakiem, czy myślisz już o zakończeniu nauki w  szkole podstawowej – mieszkasz na wsi w gospodarstwie rolnym lub odwiedzasz kolegów,  których rodzice są rolnikami lub masz rodzinę na wsi – pamiętaj, że gospodarstwo to miejsce, w którym zarówno mieszka, jak i pracuje rolnicza rodzina” – przestrzega KRUS i zachęca dzieci oraz młodzież z terenów wiejskich do wykorzystania w wolnym czasie kolorowych komiksów i książeczek przygotowanych specjalnie z myślą o najmłodszych. 
 
Prewencyjne wydawnictwa znajdują się na stronie internetowej KRUS.
 
Zapoznaj się z listą czynności, których dzieci poniżej 16 lat nie mogą wykonywać, gdyż
stwarzają zagrożenie:
 

Wykorzystaj to, że możesz pracować w swoim tempie i ucz się!

  1. Wybierz sobie miejsce do pracy.
  2. Zorganizuj swoje miejsce pracy. Jeśli jest to biurko czy stół, zadbaj o porządek na nim.
  3. Przygotuj zeszyty, książki, ćwiczenia i materiały, z których będziesz korzystał danego dnia, tak by nie rozpraszać się w czasie pracy szukaniem brakujących pomocy.
  4. Przygotuj sprzęt potrzebny do pracy: komputer, laptop, telefon. Pamiętaj, żeby w czasie pracy nie uruchamiać dodatkowych stron czy aplikacji, które będą Cię dekoncentrowały.
  5. Pracuj kolejno nad przedmiotami i daną lekcją, dopóki nie skończysz tematu. Mieszanie lekcji i zadań, powoduje, że pracujesz dłużej i mniej efektywnie.
  6. Wykorzystuj materiały pomocnicze i wskazówki nauczycieli.
  7. Pamiętaj o przerwach. Kiedy skończysz lekcje z danego przedmiotu, odpocznij. Kilka minut przerwy da Ci siłę do dalszej pracy, która będzie dzięki temu efektywniejsza.
  8. Sprawdzaj swoją pracę, notatki, rozwiązania. Dzięki temu możesz utrwalić materiał i wychwycić ewentualne błędy.
  9. Kiedy skończysz naukę, w nagrodę, zorganizuj swój czas zajmując się tym, co lubisz robić.

Spędzaj czas nie tylko z telefonem i przed komputerem (wolny czas, nie ten przeznaczony na naukę :)), która, jak wiemy, obecnie może odbywać się jedynie za pośrednictwem komputerów).

 
Spędzaj czas z rodziną. Po to, by mieć w niej wsparcie i dawać wsparcie. Staraj się unikać częstego poruszania tematu epidemii w kraju. Dlaczego? Dlatego, że strach/lęk obciąża naszą psychikę, a takie rozmowy napędzają spiralę strachu!
 
W jaki sposób rozładowywać napięcie emocjonalne i stres?
 
Najlepiej przez zajmowanie się rzeczami, które lubimy, sprawiają nam przyjemność i które nas relaksują:
 
- słuchaj muzyki, którą lubisz. Muzyka, taniec są świetnymi „odstresowaczami” i koją nasze myśli i uczucia.
- sen – pamiętaj, że jest darmowym „lekiem”, który zapewnia naszemu organizmowi siłę do walki z przeciążeniem, chorobą, kryzysami i złym samopoczuciem. Teraz masz czas, by się wyspać, więc korzystaj z tego.
- dbaj o relacje z innymi – z kolegami i koleżankami, nawet jeśli są to obecnie kontakty na odległość, są źródłem wsparcia.
- realizuj swoje hobby lub jeśli go nie masz, znajdź je! Każdy ma w sobie pokłady niewykorzystanych talentów. Masz czas, by je w sobie odkryć.
- zadbaj o aktywność fizyczną – domowe treningi to bezcenne źródło serotoniny, która postawi cię na nogi, doda ci siły, radości i zmotywuje do dalszego działania.
- dbaj o siebie i swoich bliskich przez okazywanie zrozumienia i nagradzanie. Nagradzanie dobrym słowem, ale też drobnymi gestami, które poprawiają nastrój.
- każdego dnia spraw komuś przyjemność – wiadomo, że dawanie, sprawia jeszcze więcej radości, niż otrzymywanie.
- motywuj się do działania. Sprawdzaj w jaki sposób spędzasz czas i czy możesz go lepiej wykorzystać. Jeśli mimo „nudów” widzisz dookoła siebie bałagan w pokoju i mnóstwo zaległych rzeczy „do zrobienia kiedyś”, to zacznij sprzątać i zacznij wykonywać czynności odłożone na później.
- przeczytaj książkę – najlepiej radosną, która cię zainteresuje i „wciągnie”, byś mógł się wyciszyć.

Poniżej zamieszczamy dla zainteresowanych informację o stworzonej stronie.

„Z myślą o Państwu i o wszystkich, którzy w tym wyjątkowym czasie poszukują rzetelnych informacji, uruchomiliśmy stronę internetową www.unicef-koronawirus.pl, na której znajdą Państwo sprawdzone informacje o tym, jak chronić siebie i swoich bliskich przed zakażeniem, cenne porady, jak wesprzeć dzieci w tej trudnej sytuacji, jak młode osoby mogą dbać o swoje samopoczucie i wiele innych. Zapraszamy do korzystania ze strony.

Zespół UNICEF”

#EuropeanMentalHealthWeek ♥ #TogetherWeCan
Jego obchody trwają w dniach od 4 do 10 maja.
W czasie pandemii i koncentracji uwagi na zdrowiu fizycznym, obchody te są tym bardziej istotne, że przypominają nam o tym, że tworzymy jedność psychofizyczną. Nie należy zapominać o zdrowiu psychicznym, które ma ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie fizyczne. Im silniejsza psychika, im bardziej dbamy o jej kondycję, tym odporniejsze jest nasze ciało.
Dlatego na koniec każdego dnia przypomnij sobie i wymień rzeczy, które sprawiły ci radość i za które jesteś wdzięczny.
Dla zainteresowanych link do anglojęzycznej strony Tygodnia Zdrowia Psychicznego - European Mental Health week